طب اسلامی

علم واقعی نزد خداوند و اهل بیت ع است

طب اسلامی

علم واقعی نزد خداوند و اهل بیت ع است

پیشگیری و درمان بیماریها بر اساس احادیث و روایات ائمه معصومین علیه السلام

بایگانی

معرفی خمیردندان و رفع بوی بد دهان

دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۹ ق.ظ

این خمیردندان برای دندان، جرم دندان، لثه و غلبه بلغم مفید است، یکی از علل بدبویی دهان بلغم است. این دارو یک پودر است شامل چوب اراک (دو واحد آسیاب شده)، سعد کوفی (دو واحد)، اذخر (یک واحد)، عاقرقرحا (یک واحد)، هلیله زرد (یک واحد)، خردل (دو واحد) و میخک (یک واحد) است. می‌توان چیزهای دیگر مانند نمک و کف دریا (هرکدام یک‌چهارم واحد) هم به این ترکیب اضافه کرد که خاصیت سفیدکنندگی دندان دارند و اگر بخواهیم آن را تبدیل به خمیر کنیم می‌توان به آن عسل و سرکه اضافه کرد به‌اندازه‌ای که تبدیل به خمیر شود، سرکه و عسل برای دهان مفید است. از این ترکیب باید هفته‌ای دو بار استفاده کرد نه هرروز، زیرا این دارو قوی است. اگر بخواهیم آن را بیشتر استفاده کنیم باید مقدار میخک را کم کرد زیرا به لثه آسیب می‌زند. چوب اراک و سعد کوفی و اذخر را می‌توان همیشه استفاده کرد.

چوب اراک همان چوب‌هایی است که بیشتر در مکه رشد می‌کند و قسمت‌های مختلف دارد، قسمتی که زیر خاک قرار می‌گیرد خوش‌بو است اصل مسواک همین است، قسمت بیرونی آن شکل مسواک را دارد ولی آن بو را ندارد، در حال حاضر نوعی چوب مسواک در عطاری‌ها وجود دارد که از پاکستان می‌آید ولی مانند چوب مسواک مکه نیست و آن عطر و فواید را ندارد. امروزه خواص چوب اراک معلوم شده و در خمیردندان‌ها استفاده می‌شود.
در روایات بسیار سفارش به استفاده از سعد کوفی شده و برای دهان و دندان و مخصوصاً برای لثه مفید است. در روایت آمده کسی که از سعد کوفی در شستن دهان استفاده کند مبتلا به درد دندان نمی‌شود.
اذخر ساقه‌های زردی است که شبیه چوب جارو است و خوش‌بو است. از مستحبات احرام جویدن اذخر است.
در روایت آمده که سه چیز را باهم آسیاب کنید و با آن مسواک بزنید زیرا برای بلغم و لثه مفید است و برای بوی دهان هم مفید است، یکی از آن‌ها عاقرقرحا است. عاقرقرحا خوب زبان گز است و اگر دره‌ای از آن را روی زبان قرار دهید کل زبان سرد می‌شود. به‌جای عاقرقرحا ریشه ترخون را می‌فروشند که با آن تفاوت دارد و این حالت زبان گز بودن را ندارد. ترکیب دوم هلیله زرد است، هلیله زرد میکروب‌کش است و باعث برطرف شدن خلط و بلغم می‌شود. ترکیب سوم خردل است.
میخک اثر تسکین‌دهنده دارد و برای درد دندان مفید است. امروزه در دندان‌پزشکی برای بی‌حس کردن از میخک استفاده می‌کنند. اگر کسی دچار دندان‌درد شود با گذاشتن میخک روی دندان‌درد تسکین می‌یابد و اگر هم مشکل از لثه باشد لثه ترک می‌خورد و چرک خارج می‌شود.
اگر بخواهیم نمک اضافه کنیم بهتر است از نمک اندرانی یا نمک ترکی استفاده کرد که حالت بلوری دارد.
برای مسواک زدن می‌توان از چوب زیتون استفاده کرد زیرا درمان جرم دندان است.
بهترین زمان استفاده از این ترکیب و مخصوصاً ترکیب سه‌گانه ناشتا است. در روایات زمان مسواک زدن قبل از نماز است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی